Δευτέρα, 29 Ιουλίου 2013

Πρωτοπόροι μαθητές στη μόρφωση και τον αγώνα

Μιλούν στο «Ριζοσπάστη» δύο μαθητές μέλη της ΚΝΕ για τη δοκιμασία των πανελλαδικών εξετάσεων και την οργανωμένη ζωή και δράση
Σε κορυφαία δοκιμασία από πολλές απόψεις έχει ανάγει το σημερινό εκπαιδευτικό σύστημα τις πανελλαδικές εξετάσεις, καλώντας τους μαθητές - υποψήφιους να προσανατολιστούν και να αφιερωθούν αποκλειστικά σε αυτές, υπό την πίεση ότι από αυτή την ολιγόωρη εξέταση κρίνεται το μέλλον τους. Ο «Ρ» κουβέντιασε με δύο μέλη της ΚΝΕ που φέτος πέρασαν τη δοκιμασία των πανελλαδικών εξετάσεων και πέτυχαν πολύ καλές βαθμολογίες. Είναι χαρακτηριστικό ότι τα περισσότερα μέλη της ΚΝΕ στην ΟΒ πέτυχαν ανάλογες βαθμολογίες, ενώ συνολικά ήταν πρωτοπόροι στη δράση μέσα στους μαθητές του σχολείου τους, στις διεκδικήσεις τους για ολόπλευρη μόρφωση για όλα τα παιδιά των εργατικών, των λαϊκών οικογενειών. Είναι αυτό που λέμε φυσικοί ηγέτες στο χώρο τους, και αναγνωρίζονται όχι μόνο από τους συμμαθητές τους αλλά και από τους καθηγητές. Ακριβώς γιατί ήταν πρωτοπόροι και στη μόρφωση, στην κατάκτηση της γνώσης.
Στο ερώτημα κατά πόσο ισχύει ότι δεν συμβιβάζονται προετοιμασία για τις εξετάσεις και οργανωμένη ζωή και δράση, η απάντησή τους είναι αποστομωτική: «Να παρατήσεις την πάλη για μια καλύτερη ζωή για μια ολόκληρη χρονιά; Είναι πολύ!»
Ο Νίκος Βεχλίδης και η Δανάη Φασούλα είναι μαθητές μέλη της ΟΒ μαθητών Καισαριανής και στις πρόσφατες πανελλαδικές εξετάσεις συγκέντρωσαν 19.431 και 16.782 μόρια αντίστοιχα. Μας μιλούν για τη δράση που πολύπλευρα αναπτύσσουν οι μαθητές μέλη της ΚΝΕ στα σχολεία, για το κατά πόσο έχουν βάση οι - καλοπροαίρετες - παραινέσεις του τύπου «τώρα πρέπει να αφοσιωθείς στο διάβασμα, άσε τα άλλα...» που αφορούν τη δράση μέσα στην Οργάνωση και στο κίνημα.
«Η Γ' Λυκείου είναι μια τάξη για την οποία σε προετοιμάζουν από πολύ μικρή ηλικία. Από την πρώτη στιγμή αρχίζει το άγχος πώς θα τα καταφέρω. Και ως προς αυτό, μας παίρνει όλους η μπάλα. Σίγουρα είναι πολύ δύσκολα, ειδικά για όποιον δεν έχει τη δυνατότητα να διαθέσει τα απαραίτητα χρήματα για να κάνει την κατάλληλη προετοιμασία αλλά γενικά χρειάζεται πείσμα, υπομονή και επιμονή για να καταφέρεις να συνδυάσεις και το διάβασμα και να μην απομακρυνθείς από τους ταξικούς αγώνες και την οργανωμένη ζωή», λέει ο Νίκος. Είναι γεγονός ότι ειδικά μπροστά στις πανελλαδικές εξετάσεις, οι μαθητές αντιμετωπίζουν μια σειρά εμπόδια στις δραστηριότητές τους. Το σχολείο, ο προσανατολισμός στην εισαγωγή στην ανώτατη εκπαίδευση, εμποδίζει πολλά παιδιά που προβληματίζονται, που αγωνιούν, που έχουν και αγωνιστικές διαθέσεις να τις εκφράσουν. Είναι χαρακτηριστικό, όπως μας λένε οι συνομιλητές μας, ότι πολλοί συμμαθητές τους είχαν δυσκολία να συμμετάσχουν σε κινητοποιήσεις και άλλες πρωτοβουλίες με το φόβο των απουσιών γιατί ήθελαν να απουσιάζουν από το σχολείο στα τέλη της χρονιάς για να προετοιμαστούν για τις πανελλαδικές».
«Χρειάζεται σίγουρα να αφιερώσεις χρόνο σε διάβασμα, όμως αυτό δε σημαίνει ότι δεν μπορείς και να δίνεις αγώνες. Μέσα από τα πενταμελή, τα δεκαπενταμελή, μέσα στο σχολείο στο οποίο ούτως ή άλλως βρισκόμαστε καθημερινά. Είναι δύσκολο να κάνεις και τα δύο ταυτόχρονα, όχι ακατόρθωτο. Δηλαδή, αν ο μαθητής πάει σε μία πορεία δε σημαίνει ότι δε θα περάσει σε μία καλή σχολή» σημειώνει η Δανάη που θυμίζει ότι άλλα είναι τα εμπόδια στις σπουδές των παιδιών. «Φέτος φάνηκε και με τα δύσκολα θέματα ότι αν δεν πας φροντιστήριο είναι πολύ δύσκολο να περάσεις κάπου καλά», λέει χαρακτηριστικά.
Σίγουρα δεν υπάρχουν «συνταγές» όμως «ένα καθαρό μυαλό και ένας σωστός προσανατολισμός, το να ξέρεις από την πρώτη στιγμή τι θες και ότι πρέπει να κάνεις και κάποιες θυσίες και από την έξοδο το βράδυ και από μία αθλητική δραστηριότητα βοηθούν να καταφέρεις να συνδυάσεις καλές επιδόσεις με δραστήρια ζωή», λέει ο Νίκος.
Σε αντιπαράθεση με το αντιδραστικό περιεχόμενο
Τα παιδιά τελειώνοντας το λύκειο έχουν ήδη εμπειρία από την προσπάθεια του συστήματος να φέρει τις συνειδήσεις στα μέτρα του και από την αντιπαράθεση ανάμεσα στις «αξίες» που προσπαθεί να «φυτέψει» στις νεανικές συνειδήσεις μέσα και από το σχολείο το σύστημα. Η Δανάη μάς μιλά για τις προσπάθειες και μέσω των μαθητικών συμβουλίων και του συντονιστικού να οργανωθεί ο αγώνας για όσα καίνε τους μαθητές και όσους έχουν βρεθεί απέναντι σε αυτή την προσπάθεια. Αλλά και μέσα στην τάξη, τα βιβλία λένε πολλά αντιδραστικά και έχει συμβεί να ερχόμαστε σε αντιπαράθεση και μέσα στο μάθημα», σημειώνει. «Για παράδειγμα ο αντικομμουνισμός έχει μπει στα σχολεία, η τηλεόραση προβάλλει όσα θέλει η αστική τάξη και αναγκαστικά πολλά παιδιά που δεν το έχουν ψάξει, τα κάνουν όλα αυτά κτήμα τους. Ο μαθητής μέλος της ΚΝΕ οφείλει να ανοίγει την αντιπαράθεση που θα βοηθήσει να απεγκλωβιστούν», συμπληρώνει ο Νίκος. Πρόκειται για ένα σημαντικό κομμάτι της δράσης των μαθητών μελών της ΚΝΕ που συνδέεται με την ανυπότακτη στάση ζωής, που διαψεύδει ότι πρέπει να σκύβει το κεφάλι, να αποδέχεται και να αρκείται όσα του δίνει σήμερα το σχολείο.
Οι δύο απόφοιτοι πλέον του λυκείου συνεχίζουν έχοντας τους προβληματισμούς, την αγωνία που έχουν όλοι οι νέοι που τελειώνουν το λύκειο. Μιλούν για πολλούς συμμαθητές τους που θα αναγκαστούν να ξεκινήσουν δουλειά για να βοηθήσουν την οικογένεια, για τις νέες επιθέσεις στα δικαιώματα, για τις μεγαλύτερες προκλήσεις που βρίσκονται μπροστά. Εχουν όμως ήδη εμπειρία από το πώς η οργανωμένη ζωή και δράση, μπορεί να οπλίσει με δύναμη και να φέρει μικρές και μεγάλες νίκες.

Μ. Κ.

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Oι "ανύπαρκτοι" και οι υπαρκτοί κίνδυνοι

Και ξαφνικά , φίλοι, "φίλοι" και εχθροί , άρχισαν να αναρρωτιούνται, αφού ξεπεράστηκε η πρώτη έκπληξη. Στην αρχή ψιθυριστά, αλλ...