Χαρακτηριστικά της αντιλαϊκής επίθεσης τα «προσωρινά στοιχεία» για το Α' τετράμηνο του έτους
Στην
προδιαγεγραμμένη πορεία της απογείωσης των «πρωτογενών πλεονασμάτων»
εξακολουθούν να συνθλίβονται κονδύλια του κρατικού προϋπολογισμού που
αφορούν στις λαϊκές ανάγκες, σε μια πορεία που θα συνεχιστεί και τα
επόμενα χρόνια, στο πλαίσιο των μέτρων της ενισχυμένης δημοσιονομικής
εποπτείας, που ισχύει σε όλα ανεξαιρέτως τα κράτη της ΕΕ. Ηδη από το Α'
τετράμηνο (Γενάρης - Απρίλης) του 2014 καταγράφονται «πρωτογενή
πλεονάσματα» ύψους 1 δισ. ευρώ, τα οποία, στους επόμενους μήνες και
μέχρι το τέλος του έτους, αναμένεται να απογειωθούν στα 4,6 δισ. ευρώ,
σε μια εξέλιξη που συνδέεται και με τους ασήκωτους φόρους που θα
επιβληθούν στα λαϊκά στρώματα μέσω της εκκαθάρισης των φορολογικών
δηλώσεων.
Σύμφωνα με τα «προσωρινά στοιχεία» του υπουργείου Οικονομικών για το Α' τετράμηνο του 2014:
-- Οι πρωτογενείς δαπάνες καρατομήθηκαν σε 13,2 δισ. ευρώ (από 14,7 δισ. ευρώ στο Α' τετράμηνο του 2013). Σε απόλυτα μεγέθη η μείωση φτάνει σε 1,5 δισ. ευρώ και ποσοστιαία στο 10,2%. Πρόκειται για κονδύλια που αφορούν σε συντάξεις, μισθούς στο Δημόσιο, Υγεία, Πρόνοια, Παιδεία, κρατικές επιχορηγήσεις προς τα ασφαλιστικά ταμεία, τα οποία, όπως προκύπτει και από τα οριστικά στοιχεία για το Α' τρίμηνο (Γενάρης - Μάρτης), αποτέλεσαν την αιχμή του δόρατος της αντιλαϊκής πολιτικής. Το σύνολο των δαπανών (μαζί με τις πληρωμές για τόκους κ.ά) διαμορφώνεται σε περίπου 15,9 δισ. ευρώ.
-- Τα καθαρά έσοδα του τακτικού προϋπολογισμού φτάνουν σε 13,8 δισ. ευρώ (από 14 δισ. ευρώ πέρυσι).
-- Το «πρωτογενές πλεόνασμα» καταγράφεται στα 1 δισ. ευρώ, έναντι ελλείμματος ύψους 306 εκατ. ευρώ πέρυσι.
Τα παραπάνω αποτελούν το πλαίσιο για μείωση των φορολογικών συντελεστών για τους ισχυρούς επιχειρηματικούς ομίλους και τις επιχειρήσεις, ενώ την ίδια κατεύθυνση, την ανταγωνιστικότητα του ντόπιου κεφαλαίου, έρχεται να υπηρετήσει και η «ελάφρυνση» του κρατικού χρέους. Σημειώνεται, ότι στο ίδιο μήκος κύματος με το οικονομικό επιτελείο κινούνται και διεθνείς οργανισμοί (ΔΝΤ, ΟΟΣΑ), που επισημαίνουν ότι θα πρέπει να λειτουργήσει η λεγόμενη «δημοσιονομική χαλάρωση», έτσι ώστε να μη «στραγγαλιστούν» οι προοπτικές ανάκαμψης του ΑΕΠ και της επιχειρηματικής κερδοφορίας.
Εν τω μεταξύ, ρυθμό ανάκαμψης της ελληνικής οικονομίας 0,5% για το 2014 και 2% για το 2015 προβλέπει ο «οίκος πιστοληπτικής αξιολόγησης» Fitch, σε έκθεσή του για το «αξιόχρεο» των κρατών της Ευρωζώνης. Σύμφωνα με την έκθεση, η «πιστοληπτική ικανότητα» της Ελλάδας θα επηρεαστεί αρνητικά σε περίπτωση πολιτικής και κοινωνικής αστάθειας που θα οδηγήσει σε πρόωρες εκλογές και εκτροχιασμό του προγράμματος της ΕΕ και του ΔΝΤ. Σε ό,τι αφορά την Ευρωζώνη, σημειώνουν ότι είναι αργή η τάση για αναβάθμιση, παρά το γεγονός ότι παρατηρείται ανάκαμψη με χαμηλούς ρυθμούς.
ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ
Σύμφωνα με τα «προσωρινά στοιχεία» του υπουργείου Οικονομικών για το Α' τετράμηνο του 2014:
-- Οι πρωτογενείς δαπάνες καρατομήθηκαν σε 13,2 δισ. ευρώ (από 14,7 δισ. ευρώ στο Α' τετράμηνο του 2013). Σε απόλυτα μεγέθη η μείωση φτάνει σε 1,5 δισ. ευρώ και ποσοστιαία στο 10,2%. Πρόκειται για κονδύλια που αφορούν σε συντάξεις, μισθούς στο Δημόσιο, Υγεία, Πρόνοια, Παιδεία, κρατικές επιχορηγήσεις προς τα ασφαλιστικά ταμεία, τα οποία, όπως προκύπτει και από τα οριστικά στοιχεία για το Α' τρίμηνο (Γενάρης - Μάρτης), αποτέλεσαν την αιχμή του δόρατος της αντιλαϊκής πολιτικής. Το σύνολο των δαπανών (μαζί με τις πληρωμές για τόκους κ.ά) διαμορφώνεται σε περίπου 15,9 δισ. ευρώ.
-- Τα καθαρά έσοδα του τακτικού προϋπολογισμού φτάνουν σε 13,8 δισ. ευρώ (από 14 δισ. ευρώ πέρυσι).
-- Το «πρωτογενές πλεόνασμα» καταγράφεται στα 1 δισ. ευρώ, έναντι ελλείμματος ύψους 306 εκατ. ευρώ πέρυσι.
Το μείγμα της αντιλαϊκής πολιτικής
Την ίδια ώρα, ανοιχτό είναι το ζήτημα «χαλάρωσης» της δημοσιονομικής πολιτικής,
προς όφελος των ντόπιων επιχειρηματικών ομίλων, κάτι το οποίο, υπό
προϋποθέσεις, θα τεθεί σε διαβούλευση με τους ιμπεριαλιστικούς
Οργανισμούς (ΕΕ - ΔΝΤ - ΕΚΤ). Σύμφωνα με υψηλόβαθμο στέλεχος του
υπουργείου Οικονομικών, «η επίτευξη των δημοσιονομικών στόχων δίνει τη δυνατότητα συζητήσεων για μείωση των φόρων», ενώ ακόμα αναφέρεται ότι «όλα θα συνεκτιμηθούν όταν θα μπουν στο τραπέζι όλα τα νέα δεδομένα
και, συγκεκριμένα, τα όποια οφέλη από την έξοδο στις αγορές, η υπέρβαση
των δημοσιονομικών στόχων στη διετία 2013- 2014 αλλά και οι αποφάσεις
για την περαιτέρω ελάφρυνση του κρατικού χρέους».Τα παραπάνω αποτελούν το πλαίσιο για μείωση των φορολογικών συντελεστών για τους ισχυρούς επιχειρηματικούς ομίλους και τις επιχειρήσεις, ενώ την ίδια κατεύθυνση, την ανταγωνιστικότητα του ντόπιου κεφαλαίου, έρχεται να υπηρετήσει και η «ελάφρυνση» του κρατικού χρέους. Σημειώνεται, ότι στο ίδιο μήκος κύματος με το οικονομικό επιτελείο κινούνται και διεθνείς οργανισμοί (ΔΝΤ, ΟΟΣΑ), που επισημαίνουν ότι θα πρέπει να λειτουργήσει η λεγόμενη «δημοσιονομική χαλάρωση», έτσι ώστε να μη «στραγγαλιστούν» οι προοπτικές ανάκαμψης του ΑΕΠ και της επιχειρηματικής κερδοφορίας.
Εν τω μεταξύ, ρυθμό ανάκαμψης της ελληνικής οικονομίας 0,5% για το 2014 και 2% για το 2015 προβλέπει ο «οίκος πιστοληπτικής αξιολόγησης» Fitch, σε έκθεσή του για το «αξιόχρεο» των κρατών της Ευρωζώνης. Σύμφωνα με την έκθεση, η «πιστοληπτική ικανότητα» της Ελλάδας θα επηρεαστεί αρνητικά σε περίπτωση πολιτικής και κοινωνικής αστάθειας που θα οδηγήσει σε πρόωρες εκλογές και εκτροχιασμό του προγράμματος της ΕΕ και του ΔΝΤ. Σε ό,τι αφορά την Ευρωζώνη, σημειώνουν ότι είναι αργή η τάση για αναβάθμιση, παρά το γεγονός ότι παρατηρείται ανάκαμψη με χαμηλούς ρυθμούς.
ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου