Δευτέρα 23 Ιουλίου 2012

Το μαρς των σκλάβων


Μια πραγματικά συγκλονιστική ανάρτηση, μέχρι ανατριχίλας για όσους ξέρουν από όπερα, από το σύντροφο μπλόγκερ Λευτέρη Παπαδέα.
Απολαύστε αυτή τη μοναδική καλλιτεχνική εκδήλωση και σκεφτείτε ότι η τέχνη που έχει σαν αφετηρία το λαό, μπορεί να ξεσηκώνει, να συγκινεί, να διδάσκει το λαό. Μπορεί να γίνει η σπίθα που χρειάεται στο μπαρούτι της λαϊκής οργής.
Ιδιαίτερα ανατριχιαστικά συγκλονιστική είναι η σκηνή που όλο το θέατρο τραγουδαέι το εμβατήριο των σκλάβων  με τη διεύθυνση του μαέστρου.
Μην παραλέιψετε όμως πριν δείτε το βιντεάκι να διαβάσετε το κείμενο που ακολουθεί, αλλά και το κείμενο που υπάρχει στην ανάρτηση τπυ σύντροφου το οποίο θα βρείτε αν ακολουθήσετε το λινκ.

NABUCCO στη Ρώμη
Στις 12 Μαρτίου, ο Silvio Berlusconi κλήθηκε να αντιμετωπίσει την πραγματικότητα. Η Ιταλία γιόρταζε τα 150 χρόνια από την ίδρυσή της και με αυτή την ευκαιρία, στην όπερα της Ρώμης, δόθηκε μια παράσταση όπερας, της πιο συμβολικής αυτής της ενοποίησης: Nabucco του Giuseppe Verdiυπό τη διεύθυνση του Riccardo Muti.
Το έργο Nabucco του Verdi είναι ένα έργο τόσο μουσικό όσο και πολιτικό: αφορά την ιστορία της σκλαβιάς των Εβραίων στη Βαβυλώνα, και η περίφημη άρια «Va pensiero» τραγουδιέται από τους καταπιεσμένους σκλάβους. Στην Ιταλία, το τραγούδι αυτό είναι το σύμβολο της αναζήτησης της ελευθερίας του λαού, ο οποίος στα 1840 —όταν και γράφτηκε η όπερα— ήταν καταπιεσμένος από την αυτοκρατορία των Αψβούργων, και πάλευε μέχρι τη δημιουργία της ενωμένης Ιταλίας.
Πριν αρχίσει η συναυλία, ο Gianni Alemanno, δήμαρχος της Ρώμης, ανέβηκε στη σκηνή για να καταγγείλει τις μειώσεις της κυβέρνησης στον προϋπολογισμό για τον πολιτισμό. Και αυτό, ενώ ο Alemanno είναι μέλος του κυβερνώντος κόμματος και πρώην υπουργός του Berlusconi.
Αυτή η πολιτική παρέμβαση, σε μια πολιτιστική στιγμή από τις πιο συμβολικές για την Ιταλία, θα προκαλέσει ένα απροσδόκητο αποτέλεσμα, ιδίως τη στιγμή που ο ίδιος ο Berlusconi ήταν παρών στη συναυλία.
Όπως δήλωσε στους Times o Ricardo Muti, διευθυντής της ορχήστρας, «…ήταν μια βραδιά αληθινής επανάστασης».
«Στην αρχή, υπήρχε ένα μεγάλο χειροκρότημα από το κοινό. Στη συνέχεια ξεκινήσαμε τη συναυλία. Όλα πήγαιναν πολύ καλά, αλλά όταν φτάσαμε στο σημείο του Va pensiero, αισθάνθηκα αμέσως ότι η ατμόσφαιρα ήταν τεταμένη στο κοινό. Υπάρχουν πράγματα που δεν μπορείτε να περιγράψετε, αλλά που τα αισθάνεστε. Πριν, υπερίσχυε η σιωπή του κοινού. Τη στιγμή όμως που το κοινό κατάλαβε ότι θα ξεκινούσε το Va pensiero, η σιωπή γέμισε από μια πραγματική θέρμη. Μπορούσαμε να αισθανθούμε τη σπλαχνική αντίδραση του κοινού στο θρήνο των σκλάβων που τραγουδούνε «Oh ma patrie, si belle et perdue!». (Ω πατρίδα μου, τόσο όμορφη και χαμένη).
Ενώ η χορωδία έφτανε στο τέλος, στο κοινό κάποιοι είχαν ήδη αρχίσει να φωνάζουν «Bis». Το κοινό άρχισε να φωνάζει «Vive l’Italie!» και «Vive Verdi!». Άνθρωποι από τα θεωρεία άρχισαν να πετούν χαρτιά συμπληρωμένα με πατριωτικά μηνύματα —κάποια έγραφαν «Muti, sénateur à vie».
Αν και το είχε κάνει για μία και μοναδική φορά στη Σκάλα του Μιλάνου το 1986, ο Muti δίσταζε να κάνει ένα bis για το Va pensiero. Για αυτόν, μία όπερα πρέπει να πηγαίνει από την αρχή ως το τέλος. «Δεν ήθελα να παίξουν απλά ένα encore. Θα έπρεπε να υπάρχει μια ιδιαίτερη πρόθεση».
Όμως στο κοινό είχε ήδη ξυπνήσει το πατριωτικό συναίσθημα. Με μία θεατρική κίνηση, ο διευθυντής της ορχήστρας γύρισε τελικά την πλάτη στο podium, κοιτάζοντας το κοινό και τον Berlusconi, και είπε τα εξής:
[Αφού οι εκκλήσεις του κοινού για ένα bis έχουν σταματήσει, από το κοινό ακούγεται «Ζήτω η Ιταλία»].
«Ναι συμφωνώ με αυτό "Ζήτω η Ιταλία", αλλά» [χειροκροτήματα] «δεν είμαι πια 30 ετών και έχω ζήσει τη ζωή μου, όμως σαν ένας Ιταλός που έχει γυρίσει τον κόσμο, ντρέπομαι για όσα συμβαίνουν στη χώρα μου. Για αυτό συναινώ με το αίτημά σας για bis για το Va pensiero. Δεν είναι μόνο για την πατριωτική χαρά που αισθάνομαι, αλλά γιατί απόψε, και ενώ διεύθυνα τη χορωδία που τραγουδούσε "Ω πατρίδα μου, όμορφη και χαμένη" σκέφτηκα ότι αν συνεχίσουμε έτσι, θα σκοτώσουμε τον πολιτισμό πάνω στον οποίο οικοδομήθηκε η ιστορία της Ιταλίας. Και σε αυτή την περίπτωση, εμείς, η πατρίδα μας, θα είναι πραγματικά "όμορφη και χαμένη"».
[Επευφημίες, συμπεριλαμβανομένων και των καλλιτεχνών πάνω στη σκηνή].
«Θα ήθελα τώρα… πρέπει να δώσουμε νόημα σε αυτό το τραγούδι. Αφού είμαστε στο Σπίτι μας, το θέατρο της πρωτεύουσας, και με μία χορωδία που τραγούδησε περίφημα, και που συνοδεύεται περίφημα, αν θέλετε, σας προτείνω να ενωθείτε μαζί μας και να τραγουδήσουμε όλοι μαζί».
Έτσι προσκάλεσε το κοινό να τραγουδήσει μαζί με τη χορωδία των σκλάβων. «Είδα ομάδες ανθρώπων να σηκώνονται. Όλη η Όπερα της Ρώμης σηκώθηκε. Η χορωδία επίσης σηκώθηκε. Ήταν μια μαγική στιγμή μέσα στην όπερα. Εκείνη τη βραδιά δεν ήταν μόνο μια συναυλία του Nabucco, αλλά επίσης ήταν μια δήλωση (statement) του θεάτρου της πρωτεύουσας υπ’ όψη των πολιτικών».
(Μπείτε και απολαύστε ό,τι συνέβη…)

3 σχόλια:

Cos είπε...

Δυστυχώς αυτά τα "ζήτω η Ιταλία", τα "ντρέπομαι για την χώρα μου", τα "πατριωτικά συναισθήματα" όχι μόνο δεν έχουν καμία σχέση με την "αληθινή επανάσταση", αλλά είναι και άκρως αντιδραστικά και επικίνδυνα. Κατάλληλα για να συγκινήσουν τα "παιδιά της πλατείας" και τους νοσταλγούς του Μουσολίνι (και όχι μόνο).

ΤΑΞΙΚΗ ΑΝΤΕΠΙΘΕΣΗ είπε...

Κατά την ταπεινή μου γνώμη το «Va pensiero» , το χορωδικό των υπόδουλων Εβραίων εκτός από μουσικά αξέπεραστη μελωδία αν δεν κάνω λάθος είναι και ο εθνικός ύμνος της Ιταλίας, επειδή ακριβώς αυτό το κομμάτι σηματοδότησε τον αγώνα του Ιταλικού λαού εναντίον των κατακτητών Αυστριακών.
Αυτό ακριβώς κρατάω από όλο το σκηνικό. Αντίστοιχα δε θεωρώ το τραγούδισμα του δικού μας εθνικού ύμνου ένδειξη νοσταλγίας της Χούντας.

Cos είπε...

Ο εθνικός ύμνος (όχι μόνο της Ελλάδας) δεν είναι "εθνικός", είναι ύμνος του έθνους των αστών. Οι Ιταλοί αστοί (κάτοικοι μιας ιμπεριαλιστικής χώρας) που συγκινούνται με αυτά που ανέφερα παραπάνω, έχουν σχέση μόνο με την αντεπανάσταση και τον ιμπεριαλισμό.